FAQ/ofte stilte spørsmål

Hva er SmartVarsling?

SmartVarsling er en leverandør av moderne trygghetsløsninger.

Hva skjer dersom det oppstår feil med varslingsanlegget?
Dersom det oppstår feil i systemet vil du få varsling lokalt på displayet til sentralen. I tillegg til dette vil vi få en beskjed direkte til oss. På denne måten har vi oversikt på hva som er feil og kan varsle deg personlig for å løse problemet på raskest mulig måte. Noen feil vil også varsles direkte i din app.

Jeg har husdyr, går det fortsatt bra å aktivere SmartVarsling?
SmartVarsling kan leveres med husdyrsdetektorer. Disse detektorene er beregnet på husdyr opp til ca 25 kg, husdyr under denne størrelsen vil da kunne bevege seg fritt. Er du usikker på om det er installert husdyrsdetektorer hos deg, ta kontakt med kundeservice.

Kan SmartVarsling brukes når jeg er hjemme?
Ja, SmartVarsling er utstyrt med 3 forskjellige tilkoblingsmuligheter – helsikring, delsikring og skallsikring. En kan selv velge hvilke detektorer som skal aktiveres og være programmert på de forskjellige alternativene.

Hvilke betalingsmuligheter har jeg?
Hos oss eier du utstyret selv. Om du ønsker å betale alt nå eller dele opp beløpet er opp til deg.

Hva er vår rutine ved utløst brannalarm?
Dette avhenger av hvilket abonnement du har valgt til ditt SmartVarslingssystem.

Om brannalarmen går, rykker brannvesenet ut da?
Ved utløst brannalarm er vaktstasjonens hovedoppgave å varsle stedet. Får vi ikke kontakt, varsler vi brannvesenet.
De kommunale brannvesenene har forskjellig praksis når det gjelder å respondere på våre varsler. SmartVarsling dekker eventuelle kostnader fra brannvesen om det skulle vise seg å være en falsk utrykning, brannvesen vil derfor med stor sannsynlighet rykke ut ved varsel fra oss.

Hva gjør vekteren på utrykning?
En vekters oppgave er å kontrollere boligene for å verifisere om det er tegn til innbrudd.
Om det er et reellt tilfelle av brann eller innbrudd vil vekteren observere og sikre stedet, og videre ta kontakt med nødetater og vaktstasjon.

Hvordan kan jeg nå SmartVarsling og vaktstasjonen fra utlandet?
Fra utlandet gjelder telefonnr: 0047 91502164

Eier jeg varslingsystemet?
Ja, SmartVarslingsystemet eies av deg som kunde, og du står fritt til å være tilknyttet vaktstasjon eller ikke.

Hvor lang bindingstid har jeg?
Det er ingen bindingstid. Dersom du har tegnet abonnement – er det 3 mnd gjensidig oppsigelsestid, som løper fra 1. i påfølgende mnd.

Hva skjer med min nøkkel etter oppsagt abonnement?
Dersom du har levert inn nøkkel til alarmstasjonen ved Totalabonnement, må du kontakte oss for å enten få nøkkelen tilbake levert eller makulert.

Hvilket vaktselskap rykker ut til meg?
SmartVarsling samarbeider til enhver tid med flere vaktstasjoner og vekterselskaper, for å kunne gi deg som kunde den mest fleksible og beste løsningen. Avhengig av abonnement og/eller sted, vil vår foretrukne samarbeidspartner, rykke ut.

Hvor lang utrykningstid kan jeg forvente meg?
Tanken bak SmartVarsling er at flere blir varslet og flere kan rykke ut. Dette gir uforutsigbarhet og rask respons i forhold til utrykningstid. På grunn av utenforliggende forhold, som trafikk, vær etc., hverken vil eller kan vi gi garantert utrykningstid.

Jeg skal flytte, hva bør jeg gjøre?
Dersom du skal flytte, kan du enten la ny eier ta over SmartVarslingssystemet på eksisterende adresse og bestille nytt system til ny adresse, eller ta med deg systemet du allerede har til ny adresse. Vi vil være behjelpelig med både demontering og oppmontering i forbindelse med flytting av varslingssystemet.

Hvordan knytter jeg SmartVarslingssystemet til appen?
Alle systemene som er solgt via SmartVarsling er registrert i vårt kontrollsenter. Når sentralen kobles mot internett vil vi se at du er pålogget mot oss, og at alt er i orden. Da trenger du kun å laste ned app`en og følg instruksene der for å få systemet til å fungere mot din smarttelefon.

Hvordan kan jeg være sikker på at varslingsystemet er aktivert via app`en?
Så lenge du kan slå av og på systemet, ta bilder etc. fra din app er systemet koblet mot vårt kontrollsenter.

Holder det at jeg kun endrer kontaktinformasjon i app`en?
Nei, dersom du ønsker at vekter/smartvarsling skal kontakte andre enn det som først er registrert må dette gjøres via vår nettside eller vårt kundesenter på telefon 02164.

Kan flere familiemedlemmer bruke app`en?
Ja, det er ingen problem. Du kan registrere disse selv i nettportalen.

Jeg har glemt passordet til appen, hva da?
Dersom du har glemt passordet på din app må du gå til nettportalen og trykke på glemt passord. Nytt vil da bli tilsendt e-posten du registrerte produktet mot. Dersom du ikke lengre har denne e-postadressen må du ta kontakt med oss på tlf 02164.

Kan jeg se når barna kommer hjem fra skolen?
Ja, via push notifikasjoner på app`en vil du kunne få beskjed om når systemet skrues av og således når noen kommer hjem. Du vil og ha anledning til å ta bilde av huset ditt for å se at de har kommet seg trygt hjem alene.

Koster det noe å bruke app`en?
Nei, app’en er gratis å benytte. Avhengig av abonnementet du har vil det være forskjellige funksjoner tilgjengelig i app`en.

Hvordan får jeg tilgang til app`en?
Du får tilgang til app`en ved å registrere deg og produktet på nettportalen.

Hvordan logger jeg meg inn i app`en?
Du trenger brukernavn, passord og kode til SmartVarslingssystemet for å kunne logge deg på via app.

Fungerer bredbånd sammen med varslingssystemet?
Ja, systemet er satt opp for kommunikasjon via bredbånd, GSM/GPRS eller begge deler.

Kan jeg betale mitt abonnement med avtalegiro?
Ja, det kan du.

Hvorfor ringte ikke alarmstasjonen ved utløst alarm?
Det avhenger av hvilke type tilknytning/abonnement du har. Kontakt kundeservice dersom du mener du skulle vært varslet.
Dersom du ikke har aktivert ”Overføring” i app`en mot vekterselskapet vil du kun få en lokal varsling.

Hvorfor lyser feillampen?
Dersom denne lyser tyder det på at noe er feil. Som for eksempel; klokken går feil, mistet nettverk tilgang etc. Se i din manual på hvordan avlese feil evt. ta kontakt med oss på telefon 02164.

Kan jeg utføre en test av mitt varslingssystem?
Ja, vi anbefaler og at systemet blir testet med jevne mellomrom. Dersom du har abonnement tilknyttet vaktstasjonen, er det viktig at du tar kontakt før eventuell testing. Dersom du er usikker ta kontakt med kundeservice på 02164.

Er jeg selv ansvarlig for å kontrollere varslingssystemet mitt?
Ja, men dersom du er abonnements kunde vil vi kontakte deg og avtale servicetid.

Hva gjør jeg hvis jeg har batterifeil?
Da kan du enkelt bestille batterier og bytte disse selv. Vi vil også kunne gjøre det for deg, men det er 2 års garanti på batteriene så etter 2 år vil du kunne bli fakturert for batteribytte utført av oss.

Jeg skal pusse opp. Er det noe jeg bør tenke på?
Dersom du må demontere detektorer i forbindelse med oppussing eller annet er det viktig å tenke på at alle detektorer er sabotasjesikret. Det betyr at i det øyeblikk du tar de ned vil alarmen gå. Dersom du har abonnement tilknyttet vaktstasjon, vennligst ta kontakt med kundesenter. Vær oppmerksom på at garantien ikke gjelder komponenter som er blitt selvforskyldt defekte.

Er det fare for skadelig stråling?
Nei, den trådløse kommunikasjonen mellom detektorene avgir like mye stråling som en FM-radio.

Hva er skallsikring?
Skallsikring er en måte en kan skru på varslingsystemet og ha det på mens en er hjemme. Skallsikring gjelder som regel sikring av dører og vinduer ved hjelp av magnetkontakter, men en kan og tillegge bevegelsedetektor og kameradetektorer til skallsikringen.

Hva er delsikring?
Delsikring er som skallsikring en funksjon som gjør at du kan skru på deler av anlegget. Hvilke detektorer som blir aktivert ved delsikringen er forhåndsprogrammert. Er du usikker på om ditt system har denne funksjonen, ta kontakt med kundesenteret.

Kan jeg ha på SmartVarsling når jeg er hjemme?
Ja, med del- og skallsikringsfunksjonene vil du kunne ha systemet på mens du er hjemme.

Har dere nøkkeloppbevaring?
Ja, men vi anbefaler kodelås eller nøkkelboks

Jeg har byttet vindu og trenger nye klistremerker. Hva gjør jeg?
Kontakt vår kundeservice på telefon 02164.

Hva er telefonnummeret til vaktstasjonen?
02164

Hva betyr FG-godkjent?
Forsikrings godkjent

Koster det noe ekstra for utrykning?
Ja, se de til enhver tids gjeldende prislister

Jeg ønsker å si opp, hva gjør jeg?
Sender oss en oppsigelse på post@smartvarsling.no

 

SmartVarsling brukerveiledning

Rev kontraktsvilkår 14.09.17 (002)